web analytics

Şahul între ştiinţă, joc şi sport. Partea a III-a

xxxxVom învăţa împreună regulile, deplasările pieselor şi toate noţiunile elementare, care vă vor fi necesare pentru a debuta în şah.

Cea mai importantă piesă, în jocul de şah, este regele, capturarea regelui adversarului fiind scopul jocului. Este declarat învingător jucătorul care a dat şah la Regele advers, iar acesta nu poate să mai facă nici o mutare care să apere sau să scoată regele din această poziţie.

Pe tabla de şah Regele se deplasează numai cu câte o căsuţă o dată de jur împrejurului lui ca în figura xxx. Deoarece este limitat în deplasare Regele trebuie protejat întotdeauna cu celelalte piese.

Tura se deplasează cu una sau mai multe căsuţe pe rondul său ori pe coloana sa, adică pe două axe vertical şi orizontal.

Nebunul nu se deplasează decât în diagonală cu una sau mai multe căsuţe deodată. La început de partidă pe tablă fiecare jucător are cîte doi nebuni pe fiecare culoare a căsuţelor.

Regina poate fi orice, se deplasează ca tura sau ca nebunul cu una sau mai multe căsuţe pe cele două axe vertical sau orizontal sau în diagonală, acest mod de deplasare o face să fie cea mai puternică piesă de pe tablă.

Calul se deplasează într-un mod curios pe care-l înţelegem mai greu. El se mută sub forma literei „L” pe un câmp liber sau ocupat de o piesă adversă ca în figura zzzz. Există câte un pion negru în fiecare dintre căsuţele unde calul alb poate să se ducă.zzzz

Pionul se deplasează cu o singură căsuţă deodată drept în faţa lui, în afară de începutul partidei, când pentru prima mutare, poate în mod excepţional să înainteze două căsuţe. Când ajunge la ultimul rând se poate transforma în orice piesă pe care o doreşte jucătorul, ceea ce conferă un avantaj considerabil. Se poate astfel juca cu două Regine. Ca să se captureze, pionul nu se deplasează în acelaşi fel, el avansează cu o căsuţă în diagonală la stânga sau la dreapta în faţa lui. Un pion nu poate niciodată să dea înapoi. Pionii sunt foarte utili şi de aceea trebuiesc protejaţi.

Când se ia o piesă se pune deoparte în afara tablei de şah, apoi se pune piesa cu care s-a luat în căsuţa care s-a eliberat.

Fiecare jucător este obligat să-şi calculeze mutările, deoarece dacă atinge o piesă este obligat să o juce şi în niciun caz nu poate reveni după ce a facut mutarea.

Jocul de şah procură nu numai o plăcere imediată, cea a unui joc intelectual, care asociază strategia şi reflecţia capacităţilor cerebrale, făcându-le mai performante în viaţa de zi cu zi.

Vlad Iordan

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *